Matka suuntautui ensin Mantilan kautta kohti Kauhajokea ja lähellä rajaa poikkesimme uudelle Murtoharjun rallicross-radalle, jossa teimme 2 kierrosta. Matka jatkui Ikkeläjärven ja Sahankylän kautta keskustaan ja ensimmäinen tutustumisen kohde oli kirkko. Se on jo kuudes samalle paikalle tehty. Edellinen paloi 1956 ja tämä valmistui kaksi vuotta myöhemmin suunnittelijana arkkitehti Veikko Larkas. Kahvitauon jälkeen suuntasimme aamusumun vähän hälvettyä kohti Hyypänjoen laakson perinnemaisemaa, jota saimme nähdä vähän molemmilta puolilta jokea. Takaisin keskustan läpi pieniä katuja pitkin ja kohti Jurvaa Hangaskylän ja Norinkylän kautta. Poikkesimme Botniaringillä, joka on Suomen pisin moottorirata. Edelleen kävimme ent. Nikkarikeskuksen nyk. Sellan pihapiirissä. Talo on hiljainen ja ajautunut Kurikan kaupungin omistukseen. Kaupunginvaltuusto kokoontuu auditoriossa. Jatkoimme Säläisjärven ohi Jurvan keskustaan, ajoimme kirkon vierestä ja käännyimme kohti Vaasaa ja sitten Kalajaisjärven ohi Nopankylään, josta pienempiä teitä Panttilaan. Koko ajan saimme tietoa ympäristön asioista matkanjohtaja Matti Käkelältä. Kurikassa teimme vielä pienen kierroksen mm. Kankaan ja ent. Säntin koulujen ohi ennen päätymistä lounaalle Vanhalle Asemalle. Ruokailun jälkeen Santavuoren tuulivoimaloiden ohi Varpahaiskylään ja Luovankylästä 3-tietä kotiin noin 6 tunnin reissaamisen jälkeen.

kuvat Väinö Mattila

Murtoharjun rallicrossradan tuomaritorni