Uusi sivu

Kauhavan kierros 11.5.-17

Aamulla lähtö Jveltä ja suoraan Kauhavalle Hela-ravintolaan, jossa kierroksen opas Jyrki Lahti jo jo oli vastassa. Aamukahvit kinkkuleivällä ja sitten lyhyt kävely Puukkomuseoon. Taas kävellen museoituja ent. Lentosotakoulunkin käytössä olleita koneita katsomaan mm Vinha, Saab Safir ja Hawk. Seuraavaksi kävimme Iisäkki Järvenpää Oy:n puukkomyymälässä ja näimme samalla vieeressä olevan Kauhavan kokmanne samalla paikalla olevan kirkon. Bussi vei sitten ent. Lentosotakoululle, jossa on  nyt mm. hotelli. ja SPR:N ylläpitämä vastaanottokeskus. Alue kierrettiin ja sitten pysähdyttiin ent. esikuntatalolle, jonka alakerrassa tutustuimme Talvisotanäyttelyyn. Muutama meistä löysi jopa vanhan oman syntymänsä aikaan ilmestyneen Ilkka-lehden numeron, jonka voi ostaa mukaansa. Kierroksen lopuksi kävimme sotilaskodissa eli "sotkussa" munkkikahvilla. Kierros meni seuraavaksi Kauhavan keskustan ensin kiertäen ja läpi kohti länttä.

Ajoimme Pernaalle ja pienempiä paikallisteitä uuden Ämpin sillan (=kiistelty Kangas-Annala-tie) kautta Kankaan kylään ja edelleen Ylihärmän keskustaan. Saimme perusteellisen selvityksen mm. "Härmän häjyjen" kotipaikoista. Ylihärmässä saimme tietoa alueen runsaasta metalliteollisuudesta, kiersimme ent. Härmän parantolan alueen ja vielä saimme yleiskatsauksen paikallisen yrittäjän Jorma Lillbackan yrittäjäurasta. Ajoimme läpi hänen alullepanemansa Power-parkin alueen ja kävimme vielä virkistäytymässä lopuksi alueen kaupparakennuksessa.

Tauon jälkeen ajoimme läpi Alahärmän keskustan Knuuttilanraitille edelleen Voltiin ja viimeksi Oravaisiin menevän tien kautta Hunurijärvelle. Alueelta lähtöisin oleva Kalevi Hanhimäki raivasi runsas 10 v sitten alueelta runsaasti maata ja sai lähteiden löytymisen myötä sinne järvenkin sekä rakensi keskuksen, jossa järjestää seurueille ja yrityksille erilaisia tilaisuuksia. Saimme nauttia hyvän päivällisen ja hyvät jutut ruoan päälle isännältämme.

Retken päätteeksi tulimme Hunurilta Kuoppalan kautta takaisin Alahärmään, näimme uuden komean raviradan ja viimeiseksi vielä Härmän kuntokeskus/kylpylän kierroksen jälkeen takaisin Kauhavalle. Illansuussa olimme takaisin Anturajärvellä paljon uutta Kauhavasta ja Härmistä oppineina.

aloitus Hela-ravintolasta, ent Tuppiroska
kirjasto ja puukkomuseo
oppaamme Jyrki Lahti
Suomen suurin puukko