Umpimähkä 3 suuntautui Ylivallin kautta Peräseinäjoelle. Retken oli suunnitellut ja veti pj:mme Matti Käkelä. Pehmeiden teiden vuoksi kierrettiin Koskuen kautta Ylivallin Isovuorelle, johon on osin Pertti "Spede" Pasasen raha-avustusten avulla kaivettu Pirunpesä. Se on kuin hiidenkirnu, mutta sellaiseen kuuluvaa "sydänkiveä" siellä ei ole. Syntytapa on siis epäselvä. Kävimme kiertämässä alueella ja näimme Speden patsaan. Itse kaivantoon emme päässeet. Matka jatkui Samppalan kautta Harjunpään perälle, mutta kelirikon vuoksi emme voineet käydä Liikapuron tekoaltaalla. Edelleen Alavallin kautta Kalakoskelle (=Kihniänkylä), jossa pienen kierroksen jälkeen Välimaan maatilamatkailuun, jossa oli ruokailu. Emäntämme Anna Mäki-Paavola on Jalasjärven Taivalmaasta lähtöisin (o.s. Hietikko). Emäntä esitteli talon historiaa ja toimintaa. Vatsat täynnä jatkoimme pohjoista kohti ja Kalajärven etelärantaa kiertäen itäpuolelle Ahonniemen leirikeskukseen. Kierros siellä piha-alueeella, yhteiskuva ja järven itäpuolta Haapaluomalle. Ennen keskustaan tuloa kiersimme altaan reunalle rakennetun Kalajärven matkailualueen (paljon mökkejä ja suuri matkailuvaunualue). Kävimme P-joen kirkossa, jossa pj. Käkelä kävi läpi seurakunnan historiaa ja mm. sotien uhrien määriä. Kävimme myös sankarihaudoilla, jossa on ent. presidenttimme Kyösti Kallion pojan Kalervo Kallion veistämä muistomerkki.

Kiersimme keskustan. Nähtiin Ritola-halli ja sen vieressä oleva pesäpallostadion sekä vielä P-joen suuren pojan ("Peräseinäjoen susi") moninkertaisen olympiavoittajan Ville Ritolan patsas. Lopuksi suuntasimme pohjoiseen ja Honkakylän kohdalta oikaisten lentokentän ohi kotiin.

Isovuorella / Pirunpesällä
Pertti Spede" Pasasen patsas