2022

9.3.2022  Ensimmäinen kuukausikokoontuminen koronatauon jälkeen. Vieraana hyvinvointialueen valtuustoon ja sen varapuheenjohtajaksikin jo valittu Sami Keskinen (kuva). Hän esitti meille pääperiaaatteita tulevasta hallinnosta diakuvin havainnollistaen. Esityksen jälkeen käytiin vilkas keskustelu. Vuoden ensimmäisen kokouksen ohjelmaan kuului myön seurakunnan tervehdys, joka toi aluekappalainen Tapani Virkkala. Myös muistimme viime vuoden aikana keskuudestamme poistuneita jäseniä hiljaisella hetkellä. Pidettiin yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous.

13.4.2022  Kuukausitapaaminen poikkeuksellisesti Pelimannituvalla Wilholan ollessa kiinni ukrainalaispakolaisten koulun vuoksi. Fysioterapeutti Nina Mäki-Mantila kävi läpi esimerkkitapausten valossa päivittäistoiminnoissa käytettävien apuvälineiden käyttöä ja perusteita niiden saantiin lainalle terveyskeskuksesta. Lopuksi saatiin pieniä vinkkejä kunnon ylläpitoon. Saatiin myös vastauksia muutamaan kysymykseen.

2.5.2022  Perinteinen museonmäen haravointikökkä pelimannituvalla parinkymmenen seniorin voimin

19.4.2022  UMPIMÄHKÄ 10

Retki suuntautui kohti rannikkoa. Tulimme ensin Teuvalle ja menimme keskustan läpi 1950-luvun alussa palaneen kirkon paikalle tehtyyn uuteen betoniseen kirkkoon. Ex-seniorimme Matti Toivakan äidin isä sittemmin mm. ministerinä ja arkkipiispana toiminut  Lauri Ingman oli ollut 30-luvulla Teuvan kirkkoherrana. Alttaritaulu on Tove Janssonin maalaama vuodelta 1953.                Matka jatkui kohti Karijokea, jonka kirkon näimme ulkoapäin. Suunnittelija ja rakentaja oli sama kuin Jalasjärven kirkolla eli Salomon Köykkä (Köhlström), mutta koko vain kolmasosa. Jatkettiin kohti rannikkoa  ohi Susiluolan ja Pyhävuoren ja kävimme Lappväärtissä kahvilla. Ohitimme Kristiinankaupungin ja kiersimme pienen pääosin puutalorakenteisen Kaskisten kaupungin keskustan aivan meren rannan kautta ja jatkoimme Närpiöön. Närpiön kirkko on vanha 1500-luvun puolivälissä valmistunut ja vihkijänä oli silloinen arkkipiispa Mikael Agricola. Kirkon vieressä on vieläkin pitkä rivi vanhoja hevostalleja.                             Jatkoimme Närpiön keskustan läpi pohjoiseen. Seudulla näimme runsaasti suuria kasvihuoneita sekä monia tuulivoimapuistoja. Kierroksen jälkeen päädyimme ruokapaikkaamme, joka oli kasvihuoneen yhteydessä oleva ravintola Lind´s Kök. Rauhallisen ruokailun jälkeen palasimme kotiin.

PS klikkaamalla saat kuvat suuremmiksi

14.9.-22  ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Syksyn ensimmäinen kuukausikokoontuminen Pelimannitalolla ja museolla. Alkukahvien ja seurustelun jälkeen jakaannuimme 3 ryhmään, jotka menivät yksi makasiinille(opas Aino Nevala), toinen Raholammille(opas Hilkka Haapamäki) ja kolmas veteraanimuseolle(opas Juhani Kungsbacka), joissa oppaat esittivät kohdetta. Ryhmät vaihtoivat kohdetta niin, että kaikki voivat nähdä jokaisen.

22.9.2022  Umpimähkä 11

Matin viimeinen umpimähkä suuntautui Seinäjoelle, jossa ensimmäiseksi menimme "läänille" ja viimeiseksi jouduimme "piirille". Ensin siis entisen lääninsairaalan alueelle, jossa nykyisin on musiikkiopisto ja kansalaisopisto sekä muitakin kaupungin toimintoja keskussairaalan muutettua 70-luvun lopulla Kyrkösjärven rannalle. Lääninsairaala muutti tänne Vaasasta 30--luvulla tilatarpeen lisäännyttyä ja toiminnankin muuttuessa sen mukana. Nautimme kahvit entisen naistentautiosaston alueella olevassa Tammi-kahvilassa. Sitten kiersimme sairaala-alueen ja näimme alueelle rakentuneita muita opiskelu- ja kulttuurirakennuksia mm. Seinäjoki-salin. Lähdimme kierrokselle, jolla näimme jatkossa uudelleen muotoutuvan matkakeskuksen, sen naapuriksi rakentuneen Alma-ravintolan (ent. rautatieläisten talo) lisärakennuksineen mm. vanha siirretty Maijalan talo. Kiersimme Vallesmannin  (poliisi/oikeustalo) ja uuden Ideaparkin ohi urheilukeskukseen jäähalleinen ja jalkapallostadioneineen ja edelleen Kyrkösjärvelle. Näimme nyt uuden keskusairaalan alueelle rakentuneen Mieli-talon, johon on nyt keskitetty ennen Törnävän alueella ollut mielenterveyshoito. Entisen Törnävän sairaalan alueelle on muotoutumassa aivan uutta. Alueella on nyt runsaasti uutta yritystoimintaa ja myös englanninkielinen lastentarha. Sairaalan portilta joen yli johtanut ns. Björkenheimin silta on nyt kevyelle liikenteelle jätetty ja juuri käyttöön otettu uusi silta sen vieressä oli jo autoliikenteen käytössä. Törnävän museo-alue Provinssi-alueineen kierrettiin. Kartanonkin pihassa pysähdyttiin ja saatiin oppaalta tietoa siitä ja sen historiasta. Kierros jatkui ruutikellarin ohi Törnävän kirkolle, jossa kuulimme sen historiasta. Kirkko on rakennettu 1827 Östermyran ruutitehtaan makasiiniksi ja sittemmin muutettu kirkoksi 1860-luvulla. Torni on ollut ensin ruutimakasiinin vartiotorni. Lopuksi menimme Aalto-keskuksen ohi  (Lakeuden Risti + kaupungintalo + teatteri) ja tulimme ns. Itikan mäelle, jossa entisen teurastamon aluelle on tullut runsaasti kerrostaloja ja "Kalevan navetta". Tähän ent. navettaan on rakentunut nyt kulttuurikeskus, johon tutustuimme opastetuilla kierroksilla. Kaupunkiin tutustuttuamme päädyimme lopulta ent "piirille" ja Törnävän alueelle juuri avattuun "Verstas"-ravintolaan , jossa nautimme maistuvan lounaan. Kotimatka kiersi Tuomikylän kautta.

klikkaamalla saa kuvat suuremmiksi /vm

12.10.2022  Kuukausitapaaminen.

Tapaaminen vanhaan tapaan taas Wilholassa. Nautimme ensin täytekakkukahvit syyskokouksen ja sen yhteydessä jaettavien ansiomerkkien johdosta. Ensin kuitenkin kuuntelimme Matti Kotilan esityksen sydäntautien muutoksesta ja etenkin niiden hoitoon liittyvien toimenpiteiden muutoksista viime vuosikymmenien aikana. Raskaat ohitusleikkaukset ovat vähentyneet kovasti ja tilalle ovat tulleet pallolaajennustyyppiset toimenpiteet, jotka voidaan paljolti tehdä omassa keskussairaalassa. Tämän jälkeen pidettiin yhdistyksen syyskokous puheenjohtajana Rauno Mäkelä-Lammi. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Pirkko Laulaja. Kokouksen päätteeksi jaettiin pronssiset, hopeiset ja kultaiset ansiomerkit toiminnassamme viime vuosina ansioituneille. Kultaiset: Matti Käkelä, Pirkko Laulaja ja Seppo Mustonen  hopeiset: Leena Isoniemi, Helka Koivisto. Eeva-Liisa Käkelä, Aira Rantanen, Olavi Rantanen ja Väinö Mattila ja pronssiset Sirkka Finnilä, Raimo Keskinen, Yrjö Koivisto, Ritva Ojala, Anna Marttila sekä Irmeli Viljanmaa

Kunniamerkkien saajat. Poissa Matti Käkelä ja Anna Marttila. Kuva JP-Kunnallissanomat

9.11.2022  Kuukausitapaaminen⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠. Vieraana Kurikan kaupungin liikuntatoimen päällikkö Annukka Siltakorpi. Käytiin läpi kaupungin seniori-ikäisille tarjoamat liikuntamahdollisuudet muun muassa liikuntaseteli. Se antaa mahdollisuuden liikuntaan eri muodoissa ja paikan voi  halukas valita  eri palvelujen joukosta. Yrittäjät pääsevät mukaan halutessaan, mutta palvelun tarjoajalla täytyy olla koulutetut vetäjät. Yli 65-vuotias voi hakea mukaan ja yrittäjä saa sitten kaupungilta rahan käytön mukaan. Käytiin vilkas keskustelu lopuksi.