Kauhava 5/-17

Retkemme alkoi aamulla suoraan bussilla Kauhavan Hela-ravintolaan, jossa oppaamme odotti. Saimme aamukahvit kinkkuleivän kera. Kävelimme ensin Puukkomuseoon ja sitten Lentokonepuistoon. Bussi vei seuraavaksi Iisakki Järvenpään puukkotehtaan myymälään ja sitten saimme tietoa naapurissa olevasta Kauhavan kolmannesta samalla paikalla olevasta kirkosta. Seuraavaksi suuntasimme ent. Ilmasotakoululle, jonka alueella on nyt hotelli sekä Spr:n ylläpitämä maahanmuuttajien sijoituspaikka. Entisen esikuntarakennuksen kellarissa olevaan talvisotamuseoon tutustuttiin Lopuksi saimme siellä ent. sotilaskodissa munkkikahvit. Kierros jatkui ympäri keskusta ja sitten suuntasimme länteen ja pienempiä teitä Pernaan kautta uuden Ämpin sillan (kiistelty Kangas-Annala-tie) yli kohti Ylihärmää ja saimme runsaasti samalla tietoa mm. puukkojunkkareiden historiasta ja heidän kotipaikoistaan. Ylihärmän keskusta kierrettiin, kirkon historia käytiin läpi ja sitten teollisuusalueen kautta ( runsaasti mm. maatalousvälinetehtaita ja suuri ikkunanvalmistaja). Käytiin entisen parantolan pihalla ja sitten paikallisen suuryrittäjän Jorma Lillbackan perustaman huvipuiston Power-parkin ympäri.

Tauon jälkeen ajettiin Alahärmän keskustan läpi ja edelleen Knuuttilan raitin kautta (mm. taiteilija Juhani Palmun ateljee) Volttiin ja Oravaisiin vievää tietä Hunurijärvelle, jossa saimme tutustua Kalevi Hanhimäen rakennuttamaan koulutus- ym. kokouskeskukseen. Hunurin kallioille muotoutui löytyneiden lähteiden kautta tekojärvi ja sen ympärille syntyi useamman rakennuksen muodostama kokonaisuus. Siellä nautimme päivällisen, kuulimme isännän selvityksen kohteen synnystä ja toiminnasta sekä juttuja tapahtumista. Sitten tulimme Kuoppalan tien kautta uudelle raviradalle ja Härmän kuntokeskus/kylpylän alueen kautta Kauhavalle ja kotiin

Hela-ravintola (ent. Tuppiroska) yrittäjäopistolla
Kirjasto ja puukkomuseo
suuri puukko ja oppaamme