Umpimähkäreissu suuntautui nyt etelään. Ajoimme kohti Karviaa ja ensimmäinen kohde oli Annen Taidekahvila Saran kylässä. Emäntä Anne Mattila oli itse paikalla ja äiti Annen sisarten kanssa huolehti tarjoilusta eli maistuvasta kahvista suuren munkkirinkilän kera. Sitten tutustuimme mm.pihapiirin galleriaan ja myymälään. Kaikissa rakennuksissa oli esillä taiteilijan itse maalaamia tauluja.

Matka jatkui Karvian keskustan läpi Niinisaloon, jossa teimme kierroksen. Sitten pienen ylimääräisen lenkin jälkeen päädyimme Jämijärven kirkon P-paikalle. Matka jatkui Jämille, jossa näimme talousongelmissa olevan hiihtoputken ja lentokentän sekä niiden ympärille rakentuneita muita projekteja.

Jämin jälkeen suuntasimme Ikaalisiin, jossa teimme kierroksen keskustassa. Kompissa pidimme jaloittelutauon ja sitten matka suuntasi pohjoiseen ruokailemaan Tei-tuvalle. Viimeisessä kohteessamme Parkanossa tutustuimme kirkkoon. Kirkko on valmistunut vnna 1800 jalasjärveläisen Samuel Köhlströmin (Köykkä)rakentamana kuten melko moni muukin seudun kirkoista. Seurakuntamestari kertoi kirkon vaiheista. Kirkon torni oli rakennettu vasta 1880-luvun lopulla lähiseudulta louhitusta kivestä. Itse kirkko oli kerran palaa salamaniskun jälkeen, mutta rankka vesisade pelasti. Täysi bussillinen (53 retkeläistä) palasi tyytyväisenä kotiin. Pitkin matkaa saimme kuulla Matti Käkelän keräämää ja esittämää tietoa kohteistammme mm. veroäyristä, kuntien velkamääristä sekä historiasta kuten Karvian varavankilasta ja Niinisalon varuskunnan vaiheista.

Annen Taidekahvila
kahvila sisältä